onsdag 24 februari 2010

Jag är bländad!!




Jag är BLÄNDAD!

Vi på Kulturhuset har haft besök av en japansk konstnär, som bor i Paris, i en vecka. Hon heter Midori Sakuraï och håller på med hur spännande saker som helst. För det första har hon tagit fram en ljusinstallation som heter "noctiluca". Tänk er sex av våra stora fönster mot östra entrén. Tänk er mörker. Helt plötsligt ser man varelser röra sig över fönsterytorna. Vilka är de? Ja, det kan var och en fundera över. Midori själv säger att det är varelser som tar över huset när vi andra gått hem. Bibliotekschefen säger att det förklarar väldigt mycket - saker som inte är på sin plats flyttas alltså på under natten.....
Vad Midori inte tänkte på är att jag faktiskt bor i huset även nattetid. I mitt hemliga bo i en av väggarna. Så jag vet minsann vilka de här ljusvarelserna är. Mer tänker jag inte berätta.

För det andra hade Midori en work-shop tillsammans med duktiga elever från Stenforsaskolan. Tillsammans skapade de olika figurer som de hängde upp i den stora björken utanför Kulturhuset. Nu hänger de där och svajar för vinden. När natten kommer tänds en "svart" lampa och figurerna börjar skimra i blått. Det är vacker och spöklikt.

Hoppas ni passar på att svänga förbi Kulturhuset mellan 19-22 alla vardagskvällar nu i två veckor framåt. Då har ni möjlighet att se de fantastiska figurerna själva.

Vet ni vilka de är? Har ni en historia att berätta om dem? Gör gärna det. Skicka till maria.ehrenberg@ostragoinge.se
Hon har lovat att läsa allt och lägga ut en del av historierna här.

hej,
säger en trött Birgitta.
Jag är ju uppe så länge på nätterna och pratar med vissa typer.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar