torsdag 10 december 2009

Gröt får mina morrhår att rycka av glädje

"Gröt är en trögflytande maträtt som tillagas av gryn, flingor, ris eller andra sädesslag. Gröten äts ofta tillsammans med mjölk. Maträtten är skonsam för magen och kan ingå i olika sjukdieter, men ingår också ofta i den vanliga frukosten. Gröt är mager mat med hög halt av kolhyrater." källa Wikipedia

Finns få saker som får min nos och mina morrhår att rycka så av glädje när jag nalkas ett julbord som skålen med gröt. Ingen gröt? Inget riktigt julbord.
Och nej, det är inte mandeln jag gillar. Bara för att jag är en liten mus betyder det inte att jag har en abnorm förkärlek för nötter. Det är en sådan klyscha!
Jag har faktiskt väldigt välutvecklade smaklökar, bara så ni vet det!

När det gäller gröten ska den vara varm, inte det där Ris à la Malta-påfundet. Visst kan det vara gott i undantagsfall, men allt som oftast är det bara kall risgrynsgröt med vaniljsmak där risgrynen inte har blivit ordentligt genomkokta. Man sitter där och tuggar samma tugga hela tiden, i alla fall känns det så. Precis när man har lyckats få ner hela portionen sticker ens gamla släkting fram huvudet bredvid en, plirar och säger "Har du redan ätit upp? Då vill du väl ha lite till?" Och så slevas det upp en portion till...

Ni får tycka vad ni vill, men min definition av gröt är en skål full med ångande varm risgrynsgröt med sirap ringlad över sig. Sedan häller man på rikligt med mjölk och vips så har man risgrynsgröt med sirapsmjölk. Mums filibabba!

Vilka är er favorit/favoriter?

Kanske hittar ni dem eller varför inte nya favoriter på denna eminenta sida:

http://www.grot.se/default.asp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar