måndag 7 december 2009

Klimatsmart

Hittade boken 100 sätt att leva klimatsmart ; 100 sätt att leva ekologiskt : för dig som har viljan men inte energin av Helena Jansson förra helgen när jag stod och satte upp böcker. Tydligen är det en vanlig företeelse bland oss biblioteksfolk.
Vi står och ska sätta upp en bok på hyllan, men råkar läsa på baksidestexten och finner boken så intressant att -

A. Vi sätter tillbaka boken på vagnen, tar med den till lånedisken och lånar ut den till oss själva.

B. Vi tänker: Den verkar intressant, måste komma ihåg att låna den någon gång.
Sedan försvinner boken in i hyllan och med den även vårt minne av den. Minnet återuppväcks nästa gång vi ska sätta tillbaka den då vi återigen tänker:
Den verkar intressant, måste komma ihåg att låna den någon gång...

Och så går bibliotekslivet sin gilla gång.

I alla fall så fick jag många sköna tips i denna boken t.ex. om tvättnötter, hade inte en aning att det fanns en nöt som inte gick att äta men att tvätta med!

När jag sedan följde med Henrietta till den trevliga julmarknaden i Sölvesborgs slottslängor, vad finner jag där om inte en trevlig tvåfoting i ett stånd som sålde ekologiskt sköna varor. Tvålar, salvor, teer och mitt i allt tvättnötter!
Så jag köpte ett hekto och prövade på mina lakan i helgen. Det funkade utmärkt! Förutom att vara miljövänligt är de även bra för allergiker.

Om ni vill göra något när det gäller miljön inför framtiden, så får ni här våra enkla tips till att minska er miljöpåverkan.
Miljö-ABC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar