tisdag 3 november 2009

Härligt att vara inomhus

Just nu sitter jag hos mina kära vänner i Emmislöv, medan vindarna viner utanför. Sniffar förtjust på de kryddiga dofterna som kommer från min tekopp full med chai-te.

Det var ju lite ruggigt väder igår, så jag fick stanna en extradag i Kviinge. Men det gjorde inte mig något. Vi roade oss med att tumla omkring bland alla härliga lövhögar och sedan satt jag och pladdrade med moster Ellen till sena timmen. Igår stod de alla på kyrkbacken och vinkade ivrigt när jag fortsatte min färd mot Broby.

Oj, vad det bar av! Ibland hade jag tur och hade vinden i ryggen, medan den ibland fick mina ögon att tåras. Fick stanna till vid ån och fälla upp suffletten, vilket gjorde att det blev lite bättre.

Jag tog vägen över gärdet till Emmislöv, vad det lät i bilen av den nya beläggningen! Men, det är ju bättre än att köra i gamla gropar. Fick hjärtsnörp när jag i utkanten av ljuset från mina strålkastare skymtade några stora mörka figurer, tror att det var de s k vilda svinen. Som tur är hann de springa över vägen innan jag passerade, hade nog inte funnits mycket kvar av bilen annars.

En gång när jag berättade för en vän om hur nära jag hade varit att krocka med ett rådjur och hur rädd jag hade blivit sade han "Ja, men tänk så många djur som springer över strax efter att du har passerat och som du inte ens vet om att du missade med bilen."

Vet inte om det fick mig att känna mig tryggare eller inte...

1 kommentar: