fredag 27 november 2009

Huaröd!!!



Jag säger bara HUARÖD och sedan skulle jag egentligen vara tyst men kan naturligtvis inte hålla min musnäbb orörlig!

Vi hade besök av Huaröds kammarorkester på Kulturhuset Vita skolan i torsdag och de gav en fantastisk konsert. På programmet stod bl a verk av Rolf Martinsson och det lyssnade jag extra mycket på eftersom han faktiskt kommer från kommunen. Lite extra glada blev vi därför när han själv kom tillsammans med ett par av sina släktingar. Han verkade mycket nöjd över framförandet.



Huaröd spelade också ett verk av Cennet Jönsson, som själv var solist på sin sopransaxofon och jag säger bara det, har man inte hört Cennet spela så vet man inte hur en sopransaxofon egentligen kan låta..... Funderar faktiskt själv på att börja spela just saxofon och har tjuvlyssnat när Lars har lektioner. Vem vet, det blir kanske mitt val?

Roligt var också att försöka ordna lokalen så att den faktiskt blev en konsertlokal. Tur att jag finns. Det tyckte i alla fall ljudteknikern. Bibliotekschefen hade effektivt nog fått undan alla hyllor men när sedan ljudteknikern behövde komma åt eluttagen visade det sig att bibliotekschefen gömt samtliga bakom alla undanrullade hyllor. Då grep jag in! Jag fattade sladden med munnen och kröp in under hyllorna och med uppbådande av alla mina krafter fick jag in den i elutaget. Gissa om den duktiga ljudkillen och jag blev vänner efter det. Han bjöd mig på en jättegod Jarlsberg som jag fortfarande känner smaken av.



Det var också roligt att äntligen få träffa dirigenten Mats Rondin och jag gav honom lite tips hur han och orkestern skulle framföra nästa stycke. Han verkade uppskatta mina råd och spelningen blev också precis så lyckad som publiken hade hoppats på.

Vi hoppas med andra ord att få se Huaröds kammarorkester här på Kulturhuset Vita skolan fler gånger.

1 kommentar:

  1. Hej Lilla Mus!

    Vilken musig blogg du har, måste läsa mer här snart!

    Delta gärna i min tävling om du vill.. Möss brukar gilla te!

    Kram
    Lena

    SvaraRadera